Etablering av möbelföretag i Sverige : En studie om anpassning och standardisering

Detta är en Kandidat-uppsats från Ekonomihögskolan, ELNU

Sammanfattning: Examensarbete, Enterprising and Business Development, Ekonomihögskolan vid Linnèuniversitetet, företagsekonomi, 2EB00E, VT 2012 Författare: Martin Åkesson och Malin Lindqvist Handledare: Lena Olaison Titel: Etablering av möbelföretag i Sverige: En studie om anpassning och standardisering Bakgrund: Minskade barriärer mellan gränser medför att det blir allt lättare för företag att förflytta sin verksamhet till andra länder genom etablering. Efterfrågan från befintliga kunder och potentiella kunder gör att verksamheten ser möjligheter i att utmana konkurrenter på en ny marknad. En marknad som utvecklats på grund av minskade barriärer i och med EU, är den svenska marknaden. Möbelbranschen i Sverige utmärks av ett fåtal stora aktörer som historiskt innehar majoriteten av marknadsandelarna. Men dessa marknadsandelar har blivit mindre med åren och ger plats för nya aktörer på marknaden. Detta innebär en ökad konkurrens inom branschen. Etablerade företag kan väja att anpassa eller standardisera delar av sin verksamhet till Sverige för att passa in på marknaden. Syfte: Att studera i vilken mån utländska möbelföretags val av etableringsprocess och etableringssätt påverkade deras anpassnings- och standardiseringsstrategi. Metod: Arbetet utgår från en kvalitativ studie av möbelföretag som etablerats i Sverige. Kvalitativa intervjuer har utförts med bakgrund i en teoriinsamling där sökord som etablering, anpassning, standardisering och möbelbranschen användes. Resultat, slutsatser: Möbelföretagen har genom etablering i Sverige gjort olika grader av anpassningar och standardiseringar för att passa in på marknaden. Graden av möbelföretagens anpassnings- och standardiseringsstrategi har påverkats av deras etableringsprocess, etableringssätt samt hur deras verksamhet är utformad.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)