Den frånvarande dialogen : En innehållsanalys av fem kommuners samhällskommunikation på Facebook

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

Sammanfattning: I vårt allt mer förändrade medielandskap så har de sociala medierna kommit att spela en större roll för både organisationer och företag. Många har valt att ta till sig den nya tekniken för att tillgodogöra sina intressenters informationsbehov. I den här studien har jag valt att rikta in mig på att undersöka hur kommuner arbetar aktivt med sina sociala medier och jag har gjort en avgränsning där det valda sociala mediet som ligger till grund för min analys är Facebook. Att jag valde just Facebook beror på att det är ett av de äldsta sociala medierna vi har och att de flesta är bekanta med detta, såväl invånare som medarbetare på de olika kommunerna. Det övergripande syftet i undersökningen är att lämna ett bidrag till forskningen inom samhällskommunikation och sociala medier samt att förstå vilken betydelse sociala medier får i kommunernas strategiska kommunikationsarbete. I studien används en kvantitativ innehållsanalys. Empirin utgörs av analysmaterial från fem utvalda kommuners Facebooksidor där 187 inlägg har legat till grund för min analys, förutom detta har intervjusvaren från expertintervjuerna fungerat som kompletterande empiri. Uppsatsens slutsats visar på att kommunikationen på kommunernas Facebook har varit svag, tunn och ibland obefintlig. Kommunens förhoppningar om att sociala medier ska fungera som en demokratisk kommunikationskanal speglar därmed inte verkligheten. Det går att se att diskussionen uteblir och förhoppningarna på IT och vad nya medier ska lösa dessvärre inte verkar fungera fullt ut. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)