Social kompetens i restaurangen – En studie av skolans och restaurangbranschens syn på serveringshantverket

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: Sammanfattning:Syfte:Syftet med denna uppsats är att ta reda på hur arbetsgivare respektive skolan ser på socialkompetens inomrestaurangbranschen. Finns det någon skillnad på vad skolan undervisar om och vad som är önskvärt på dagensarbetsmarknad.Frågeställning:De frågeställningar som jag närmare har försökt att besvara är,Vad finns det för skillnader mellan yrkeslärarna respektive arbetsgivarnas uppfattning om vilken social kompetens som behövs i restaurangyrket?Anser restaurangbranschens företrädare att eleverna får den sociala kompetens som krävs?Hur gör yrkeslärare när de undervisar i social kompetens?Metod och urval:Metoden för detta arbete har varit halvstrukturerade intervjuer med ett antal huvudfrågor som grund. Minarespondenter är tre yrkeslärare som undervisar inom serveringskurser på gymnasieskolan samt tre personer somarbetar som chefer på restauranger.Resultat:Resultatet av min undersökning visar att både lärarna och restaurangcheferna till stor del är eniga om att densociala kompetensen är viktig på dagens arbetsmarknad. Gruppens utformning är viktig och hur man agerar i engrupp är ofta det som avgör om man skall bli anställd. Lärarna menar att skolan ger en bred bas att stå på och detgör att eleverna lättare kan anpassa sig till dagens krav. Restaurangcheferna anser att det är viktigare att man harrätt känsla för yrket och har en förmåga att ta gästerna på rätt sätt än att vara fullärd.Betydelse för läraryrket:Betydelsen för läraryrket är att det är viktigt att se undervisningen mer i ett grupperspektiv. Många arbeten idagär baserade på gruppen och dess gemensamma prestation. Vidare är det viktigt att det blir en bra kommunikationmellan skolan och arbetslivet så att eleverna får rätt handledning när de gör sin APU. Handledarutbildningar förrestaurangerna är en väg att gå. Den gemensamma förståelsen av vad eleverna behöver lära sig är en viktig faktorom det skall bli kompetenta medarbetare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)