Att arbeta inom offentlig förvaltning - En studie i vilka svårigheter Försvarsmaktens tjänstemän möter när de ska grunda och styra sin verksamhet efter det allmänna intresset

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Offentliga förvaltningar och dess tjänstemän upptar en stor del av vårt demokratisystem. Deras uppgift är att verkställa politikers beslut och se till medborgarnas bästa. Men hur enkelt är det egentligen för tjänstemännen att veta hur de bör grunda och styra sitt arbete? Genom att analysera Försvarsmakten har vi undersökt vilka svårigheter myndigheten har med att grunda sin dagliga verksamhet i det allmänna intresset. Genom intervjuer med anställda, bakgrundsinformation kring Försvarsmakten, samt Lennart Lundquists teorier kring tjänstemanarollen och offentlig förvaltning, undersöker vi tre områden vi anser problematiska. Dessa är tjänstemannens relation till medborgare, relationen till politiker, samt organisationens struktur och kultur. Resultatet är att det finns svårigheter i samspelet mellan politiker, myndighet och medborgare som främst tar sig form i en bristande kontakt till medborgarna. Även en stark lojalitet till politiker och en traditionellt sett hård kultur med strikt hierarki försvårar detta arbete för tjänstemännen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)