Konsekvenser av Peak Oil i relation till fysisk planering : En fallstudie av Växjö kommun

Detta är en Kandidat-uppsats från Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

Författare: Hedvig Edholm; [2012]

Nyckelord: peak oil; växjö kommun; fysisk planering ;

Sammanfattning: Arbetets syfte är att uppmärksamma den problematik som är kopplad till Peak Oil, samt genom att exemplifiera med Växjö kommun, undersöka på vilket sätt fysisk planering kan vara ett medel för att förebygga konsekvenserna av Peak Oil. Arbetet fokuserar främst på hur sektorerna transport, livsmedelsförsörjning samt energi och uppvärmning kan komma att påverkas. Arbetets inledande, teoretiska del avser att ge en bakgrund av den undersökta kontexten i form av fysisk planering. För att sedan uppmärksamma problematiken kring oljeberoendet beskrivs begreppen Peak Oil, global uppvärmning, nettoenergi samt relationen mellan Peak Oil och den globala uppvärmningen. Behovet att finna lösningar till de minskade oljetillgångarna är höga, dock försvåras en övergång till förnybara energikällor av att kvoten nettoenergi (den andel energi som återstår efter att vi konsumerat energi för att producera energi), är lägre hos förnybara energikällor än hos fossila bränslen. Detta skapar bland annat negativa incitament i form av utvinning av okonventionell olja, med risker för miljö och klimat som följd. Arbetets andra del består av en litteratur- och forskningsöversikt som först översiktligt beskriver hur samhället kan komma att påverkas av minskade oljetillgångar. Vidare beskrivs mer ingående hur fokusområdena transport, livsmedelsförsörjning samt energi och uppvärmning kan komma att drabbas av Peak Oil. Exempel på hur samhällen tidigare i historien drabbats av oljekriser samt hur dessa bemöttes presenteras därefter. Då mängden tillgänglig energi bestämmer samhällets komplexitet och därmed möjlighet till specialisering riskerar minskade oljetillgångar att leda till stora samhällsmässiga, ekonomiska och politiska konsekvenser. Arbetets tredje del utgörs av en fallstudie. Att valet föll på Växjö kommun motiveras av att kommunen under lång tid arbetat för att minska utsläppen av fossila bränslen. Det empiriska materialet består av en dokumentstudie av styrdokumenten Växjö miljöprogram samt Växjö energiplan och har valts för att de bidrar med information om transport, livsmedelsförsörjning samt energi och uppvärmning inom kommunen. Av informationen framkommer det att framgångarna varit störst inom uppvärmningssektorn, där andelen förnybar energi uppgår till 90 %. Arbetets slutsats består bland annat av följande: Växjö kommun har erfarit att en omställning från fossil energi till förnybar energi varit gynnsam att genomföra inom energi- och uppvärmningssektorn och svårare att genomföra inom transportsektorn. Denna slutsats kan antagligen ses som generellt riktig då alternativa substitut till transportbränsle är svårare att finna samt är mindre lönsamma än de substitut som existerar som alternativ inom energi- och uppvärmningssektorn.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)