Socionomstudenters studiemotivation : En kvantitativ enkätstudie om motivationsskillnader i relation till Herzbergs motivationsteori och altruism
Sammanfattning: Under utbildningen motiveras studenter av olika faktorer under olika tidpunkter. Syftet med studien är således att undersöka vilka motivationsskillnader det finns bland socionomstudenter vid Högskolan i Jönköping under olika terminer i relation till Herzbergs motivationsteori och altruism. Studien undersöker skillnader i kön, ålder, civilstatus, tidigare erfarenhet eller kontakt med socialarbetare, vilken termin studenten befinner sig i och studiemotivation i relation till hygienfaktor, motivator samt altruism. Denna kvantitativa enkätstudie med tvärsnittsdesign genomförs under handledning av Mats Granlund, professor i handikappvetenskap samt psykologi, med 110 socionomstudenter i Jönköping University som deltagare. Resultatet påvisar att det finns skillnader i hur tilltalande hygienfaktor, motivatorer och altruism är som motivation är i relation till kön och vilken termin man befinner sig i. Det fanns inga skillnader i studenternas egna generella uppskattning av studiemotivation i relation till deras kön, ålder, civilstatus, tidigare erfarenhet eller kontakt med socialarbetare och vilken termin studenten befinner sig i. En slutsats är att socionomstudenters upplevelse av hygienfaktor, motivator och altruism varierar mellan olika terminer.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)