Kommunikation av prestationsmätningar i möten : En fallstudie på Speed Group

Detta är en Magister-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

Sammanfattning: Bakgrund: Ett framgångsrikt ekonomisystem fungerar som ett instrument för kompetenta människor. Det är inte ekonomisystemet som skapar förändringar inom en organisation utan det är människan och dess förmåga att kommunicera. Att kommunicera prestationsmätningar har visat sig vara en betydelsefull process och ses som helt avgörande för användning av mätningarna. Trots detta är forskningen på området bristfällig vilket motiverar genomförande av denna studie.  Syfte: Det övergripande syftet med uppsatsen är att öka kunskapen om kommunikation av prestationsmätningar. Detta uppnås genom att beskriva och förklara sättet Speed Group kommunicerar prestationsmått i pulsmöten, samt att analysera de effekter som kommunikation har på styrning. Metod: Utifrån studiens syfte och forskningsfråga valdes att genomföras en fallstudie. Datainsamling är primärt från semi-strukturerade intervjuer och observationer men data är även sekundärt insamlat från dokument.  Slutsats: Pulsmötets utformning grundas i en standardisering av mötet. Vad som även framkommit är att pulsmöten hålls frekvent, snabbt och med fokus på avvikande mått. Pulsmötet tycks vila på lean kommunikation och betydelsen att pulsmöten ingår i en pulsmötesstruktur framgår ur studiens resultat. Visualisering med en mötestavla har även visat sig vara ett praktiskt verktyg som stärker kommunikationen i pulsmöten. Effekter pulsmöten ger är att få ett helhetsperspektiv på verksamheten, stärkt integration mellan olika enheter, styrning av beteenden och handlanden, ökad kontroll samt att det utgör ett verktyg för att implementera en kultur av att eliminera slöserier och styra verksamheten diagnostiskt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)