Produktanpassning vid insourcing av bearbetning : Tillverkningsanpassad konstruktion och insourcing i produktutvecklingsprocessen

Detta är en M1-uppsats från Mälardalens högskola/Innovation och produktrealisering

Sammanfattning: Hög produktkvalitet och låg tillverkningskostnad är avgörande för den ekonomiska framgången för en produkt, och för att uppnå en sådan framgång används metoden tillverkningsanpassad konstruktion (DFM). DFM är en väldigt integrativ metod och kräver ett tvärfunktionellt arbete mellan experter så som produktionstekniker, produktionsberedare och tillverkningspersonal (Ulrich & Eppinger, 2014). Volvo CE har ett kontinuerligt arbete med DFM och det utförs idag genom många iterationer och direkt kontakt mellan tillverknings- och utvecklingsavdelningen. Trots det kontinuerliga arbetet med DFM eftersöker nu avdelningen Driveline Systems Product Improvement en metod för detta arbete, eftersom att ingen metod används idag. Metoder för DFM finns beskrivna på flera olika sätt och av flera olika författare, och i detta arbete undersöks metoder av Ulrich & Eppinger (2014), Dalton et al. (2016) and O’Driscoll (2002). En standardiserad metod och ett överskådligt arbete med DFM kan skapa bättre förutsättningar för kunskapsåterföring för att se och lära från tidigare arbeten kopplat till tillverkning av produkterna. Samtidigt som en DFM-metod efterfrågas undersöks Volvos nuvarande produktutvecklingsprocess, DMAIC, på den aktuella avdelningen, som idag är anpassad till utveckling och förbättringar av befintliga artiklar. För det aktuella ärendet är orsaken att öka beläggningen och genomförandet föregås således inte av någon förbättring eller utveckling av artiklarna. Därför ska det aktuella insourcing-ärendet jämföras mot Volvos egna process. För att knyta an det aktuella ärendet till vedertagna produktutvecklingsprocesser används en teoretisk produktutvecklingsprocess, och ärendet jämförs även mot denna process. I arbetet utförs fältarbete, inklusive fallstudier och intervjuer, samt en kompletterande litteraturstudie runt metoden DFM och insourcing. I fältarbetet undersöks två externt tillverkade artiklar som två fall som väljs ut genom ett projektval, vari totalt sex artiklar ingår från början. För att genomföra projektvalet och vidare utveckling av artiklarna tillämpades i huvudsak Ullmans (2010) produktutvecklingsprocess med tillhörande metoder (relevanta för detta arbete), med något inslag av Ulrich & Eppingers (2014) process. Utifrån den eftersökta metoden för arbete med DFM, och aktuella fallstudier och processer ska följande frågor besvaras:   Hur korrelerar en insourcing-process med teoretiska produktutvecklingsprocesser och Volvos produktutvecklingsprocess? I vilka steg i insourcing-processen är det relevant att inkludera DFM?   Aspekter kopplat till tillverkningsanpassad konstruktion, och således DFM, är aspekter som påverkar tillverkningskostnaden. Vid insourcing är förädlingskostnaden och skiftgraden de mest relevanta och kanske viktigaste aspekterna, som bör adresseras redan i projektvalet. Både förädlingskostnaden och skiftgraden är aspekter som påverkar tillverkningskostnaden. Vid insourcing är det dessutom viktigt att beakta orsaker till outsourcing, som inte framgår i varken processen DMAIC eller Ullmans (2010) process. Kopplat till processerna jämfört med insourcing-ärendet så förekommer vissa skillnader mellan både Ullmans (2010) produktutvecklingsprocessen och Volvos process DMAIC, även om en del likheter också finns.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)