Familjeklass - en arbetsmodell som främjar relationer och samarbete

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Lärarutbildningen

Sammanfattning: Titel: Familjeklass – en arbetsmodell som främjar relationer och samarbete. Family class – a work model that promotes relationships and cooperation. Författare: Lotta Nielsen och Jessica Wikström Nilsson Arbetet som pedagog innebär till stor del att verka för goda relationer och att kunna samarbeta med andra människor. Det är inte bara elever, ledning och kollegor i skolan det berör, utan det berör även vårdnadshavare eller annan närstående person till eleverna. Ibland fungerar inte elevernas skolsituation som det är tänkt och då är föräldrasamverkan en viktig grund för att eleverna ska få en fungerande skolsituation. Familjeklass är en arbetsmodell där vårdnadshavare, under en tidsbegränsad period, involveras i skolan. Syftet med föreliggande arbete är att diskutera Familjeklassmodellen, samt på vilka sätt som elevens skolgång och relation till föräldrar och pedagoger förbättras med hjälp av metoden i två utvalda skolor. För att kunna analysera Familjeklassmodellen har empirin bestått av litteraturgranskning och av intervjuer av fem pedagoger som arbetar med Familjeklassmodellen i två svenska skolor. Dessutom har en granskning genomförts av två utvärderingar som en av de utvalda skolorna gjort själv. I analysdelen har insamlad empiri kopplats ihop med teorier, undersökningsproblem och syfte för att redogöra resultatet. Då arbetsmodellen är tämligen ny i svensk skola är den tidigare forskningen begränsad. Genom de utförda intervjuerna och granskning av skolans utvärderingar kan vi dra slutsatsen att det finns vinster med Familjeklassmodellen när det gäller att främja relationer och samarbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)