Varför kritik?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från KTH/Arkitektur

Sammanfattning: I detta examensarbete görs en diskursiv och historisk undersökning av kritikgenomgången i arkitektutbildningen. Kritikgenomgången utgör en central komponent i det samtida paradigmet för arkitektutbildning – studion. Examensarbetet går igenom och diskuterar aktuell forskning om kritikgenomgången, vilket ger en nedslående bild av kritikgenomgångens pedagogiska potential. Vidare undersöks kritikgenomgångens historiska rötter med fokus på den svenska kontexten, vilket ger vid handen att kritikgenomgången i sin nuvarande form fick sin roll i svensk arkitektutbildning under 1990-talet, alltså samtidigt med studioparadigmets genomslag. Dessutom redovisas resultaten av en intervjustudie med lärare vid KTH Arkitekturskolan, vilka visar att diskursen om kritikgenomgången innehåller flera motsägelser och problem. Resultaten av undersökningarna diskuteras sedan utifrån en förståelse av omdömet som centralt begrepp och förmåga för att förstå den implicita definition av arkitekten som manifesteras i kritikgenomgången och i disciplinens kanon.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)