” …att vända den negativa spiralen.” - En studie om pedagogiska strategier i att undervisa hemmasittare på distans.

Detta är en Magister-uppsats från IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi

Sammanfattning: Skolpliktiga elever som under lång tid inte går till skolan kallas för hemmasittare. För dessa elever finns det på vissa ställen bl.a. i projektform, när annat inte fungerar, en organiserad kontakt bestående av mentorer, med hemmasittarna via Internet. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur mentorer till hemmasittare arbetar och försöka beskriva de kunskaper, strategier och erfarenheter som de begagnar sig av. Studien är genomförd med kvalitativ metod där data samlades in genom att pedagoger, handledare, kurator och elever intervjuades via telefon, Skype, seminarium, fysiska träffar och e-mail. Elva personer ingick i studien. Av datamaterialet framgår att mentorns kommunikation med hemmasittaren är viktigt. En mentor utses på informella grunder efter bedömning av personlig lämplighet, så kallad ”fingertoppskänsla”. Till en viss del är personliga egenskaper som positiv attityd, nyfikenhet och kreativitet avgörande men också tolerans, respektfullt bemötande och varsamhet. Mentorns förmåga till uppmuntran och motivationsskapande spelar en viktig roll samt att mentorn har ett icke fördömande förhållningssätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)