Likhetstecknets betydelse
Sammanfattning: Syftet med denna studie var att ta reda på hur elever i skolår tre resonerade kringlikhetstecknet när de löste pre- algebraiska uppgifter. För att kunna besvara vårfrågeställning valde vi att göra en observationsstudie där eleverna fick sitta i grupp ochlösa de olika uppgifter vi givit dem. Sju grupper observerades med tre elever i varjegrupp och resultatet från vår studie visade att det fanns tre dominerande sätt att se pålikhetstecknet. Det fanns de elever som såg likhetstecknet som ett resultattecken, desom kopplade ihop likhetstecknet med ett räknesätt och de som menade attlikhetstecknet stod för ekvivalens. Vidare visade det sig att de elever som uppfattadelikhetstecknet som ett resultattecken eller ett tecken som var kopplat till ett räknesätthade svårt att lösa flertalet av de uppgifter vi givit dem.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)