Internationaliseringsprocessen för ett svenskt småföretag ur ett nätverksperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Vid ett företags internationaliseringsprocess ställs det mot olika hinder, vilka kan vara svåra att passera. I den här studien undersöks ett svenskt småföretag för att besvara frågan om hur dessa kan nyttja sitt kontaktnätverk för att övervinna de barriärer de ställs mot vid en geografisk expansion utomlands. Studien avser också beskriva hur de relevanta relationerna ser ut och vad de medför. Som teoretisk referensram används ARA-modellen och modellen för political embededness. En fallstudie av företaget görs, vilken visar att företaget har ett etablerat kontaktnätverk såväl politiskt och affärsmässigt. De politiska kontakterna ger företaget en chans att agera på den politiska scenen och påverka, medan affärsnätverket hjälper till med kunskap om institutionella hinder. De politiska kontakterna kan oftast kategoriseras som triadiska, medan affärsnätverket i praktiken bara består av aktörer inom den koncern företaget är en del av. Studien visar på förmånerna av att ha ett brett nätverk, i och med den handlingskraft som uppstår med det.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)