Körläsning, konsonanter och betonade stavelser – om uttalsundervisning inom Sfi och svenska som andraspråk

Detta är en C-uppsats från

Författare: [2010]

Nyckelord: Uttal; uttalsundervisning; prosodi; Sfi; svenska s;

Sammanfattning: SammanfattningSyfte: Att undersöka hur man undervisar i uttal inom Sfi och svenska som andraspråk och vilken prioritet uttalhar i jämförelse med andra moment som till exempel grammatik, läs- och skrivkunskap och hörförståelse. Ävenattityd till brytning behandlas i uppsatsen.Huvudfråga: Hur ser uttalsundervisningen inom Sfi och svenska som andraspråk ut?Metod: Kvantitativ undersökning i form av enkätundersökning till 13 lärare samt kvalitativ undersökning i formav personlig intervju med två Sfi-lärare och tre Sv-lärare.Resultat: Uttal har relativt hög prioritet hos de 13 lärare som deltagit i undersökningen, en klar majoritet seruttal som mycket viktigt. Man ägnar sig i större utsträckning åt traditionella områden inom uttal som att lära utenskilda vokal- och konsonantljud än att arbeta med prosodi. En klar majoritet av lärarna i undersökningen anseratt det är viktigt att eleverna lär sig relativt bra uttal även om en viss brytning finns, det anses däremot inte likaviktigt att prata svenska med ett mycket bra uttal och nästan utan brytning.Betydelse för läraryrket: Då det verkar som om det tidigare inte gjorts så många examensarbeten om uttal pålärarprogrammet hoppas jag att denna uppsats är intressant för lärare som undervisar i svenska för invandrareeller i svenska som andraspråk.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)