Framgångsfaktorer för mediastreamingtjänster – styrs dessa av konsumenters behov?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för informatik

Sammanfattning: Media har tidigare konsumerats genom tv, bio, hyrfilm radio osv. Konsumenten har fått köpa film och musik i butik eller titta på tv och lyssna på radio. Med Internets framfart har denna traditionella mediakonsumption fått konkurens. I dag konsumeras media alltmer via internet genom playtjänster och liknande mediastreamingtjänster. Studiens syfte är att bidra med kunskap om kritiska framgångsfaktorer för en mediastreamingtjänsts framgång. Studien besvarar följande forskningsfrågor: “Vilka är de nyckelfaktorer som konsumenter tittar på när de väljer en mediastreamingtjänst?”, “Vilka faktorer är ur ett ledningstperspektiv avgörande för om en mediastreamingtjänst blir framgångsrik eller ej?”, “Hur påverkar konsumentens behov det som ur ett ledningsperspektiv definieras som framgång för en mediastreamingtjänst?”. Studiens undersökning använde en kvantitativ metod då ett brett urval eftersträvades. 38 enkäter besvarades där konsumentens behov av en mediastreamingtjänst framkom. För att beskriva framgångsfaktorerna hos mediastreamingtjänster användes enkäternas svar och befintliga framgångsfaktorer för Informationssystem och E-Handelstjänster enligt DeLone och McLeans IS Framgångsmodell. Resultatet blev en beskrivning av framgångsfaktorerna i form av en mediastreamingtjänstanpassad version av DeLone och McLeans framgångsmodell samt två olika tillvägagångssätt för att beräkna framgång för dessa typer av tjänster.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)