Perspektiv på bilder av turistdestinationen Göteborg - En studie av stadens officiella besöks- och evenemangsguide goteborg.com

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet. Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi

Författare: Linda Dahlgren; [2012-02-14]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sammanfattning I uppsatsen behandlas hur platser inom turismnäringen presenteras genom bilder. Inom turismnäringen har bilder flera användningsområden. Exempelvis kan de kommunicera idéer om platser, eller modifiera och förbättra samma idéer. Men de kan också förstärka system av tankar då de värderingar och föreställningar som förknippas med en plats många gånger används för att marknadsföra platsen. Syftet med undersökningen är att undersöka hur turistdestinationen Göteborg presenteras på den officiella stadsguiden goteborg.com. Två stycken frågeställningarna har formulerats: ”Vem får utrymme på goteborg.com?” och ”Vilket sammanhang kan utläsas mellan de som ges utrymme på goteborg.com?”. Det teoretiska ramverket är uppbyggt av definitioner av platsbilder samt teorier kring hur turismnäringen skapar en diskurs med hjälp av dessa. I uppsatsen ses turismnäringens platsbilder som stereotypa och visar endast en liten del av de olika identiteter och kulturyttringar som en plats innehåller. Det finns en egen diskurs inom turism som gör en uppdelning mellan ”Vi” och ”De”, och som blir tydlig i de bilder som produceras för att marknadsföra olika destinationer. Med hjälp av den postkoloniala teoribildningen görs en fördjupning i temat ”Vi och De” för att understryka och problematisera de förhållanden som finns på lokal nivå. En kvantitativ bildanalys genomförs av ett urval bildmaterial från goteborg.com som framkallar ett mönster av en enahanda bild med betoning på ett västerländskt perspektiv, kvinnan, de vuxna, och turistens dominerande position. En modell utvecklas som ett förslag på hur diskussion kan föras kring platsbilden och nya bilder av destinationen kan uttryckas. En slutsats som dras är att en postkolonial problematik existerar på västerländska destinationer i och med det avstånd som skapas genom de platsbilder som turismnäringen framställer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)