Privatekonomi och finansiella tjänster : Hur klarar privatpersoner sig i den finansiella djungeln?

Detta är en Magister-uppsats från Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Filosofiska fakulteten

Sammanfattning: Bakgrund: Den finansiella marknaden och dess tjänster har blivit alltmer komplexa under åren. Utbudet av olika produkter som exempelvis olika typer av fonder och aktier har blivit allt större. Det finns idag många olika handelsplattformar för aktier och fonder. Samtidigt som utbudet av komplexa produkter ökar, läggs mer ansvar på individen i exempelvis hantering av premiepension. Det förutsätter att konsumenten är väl informerad och tar rätt beslut. Konsumenten kan välja mellan att ta hjälp av rådgivning eller att sköta investeringar själv. Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka privatpersoners motiv gällande val av finansiella tjänster och investeringsbeslut, samt att analysera relationen mellan val av tjänster och sparmål. Genomförande: Sjutton intervjuer har genomförts med anställda på Linköpings universitet. Urvalsgruppen består av lärare av olika slag. Slutsats: Författarna har kommit fram till att det finns många brister hos konsumenten angående finansiella tjänster. Det saknas kunskap och tillräckligt med information, vilket gör att konsumenten inte kan utnyttja dessa tjänster optimalt. Valen av finansiella tjänster är inte alltid relaterade till sparmålen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)