Sport vehicle & branding : racing sulky

Detta är en Kandidat-uppsats från Industridesign

Författare: Diana Fischer; [2007]

Nyckelord: travsport; hästsport; sulky; design;

Sammanfattning: Fascination Travsport. Jag vill attrahera fler människor till travsporten, öppna deras ögon och nå deras känslor för hästens natur. Medelpunkten är relationen mellan människa och djur. En enhet och ett mått: segern. Att ge sitt bästa för att vinna! Styrka, vilja och uthållighet i en spännande och dramatisk sport. Hästen och kusken förbindas via en sulky, en metafor för passion, snabbhet och kraft med ett uttryck för det dramatiska, dynamiska och kraftfulla inom travsporten. En BMW Racing Sulky. Projektidén är att formge en tävlingssulky för travtävlingar. När man är på travbanan och tittar på ett lopp få man mycket intensiva intryck. Tränade hästar som springer tätt inpå varandra. Ibland är det upp till 12 ekipage samtidigt. Kuskar som styr och gör sina strategier, taktik och närvaro. ATG gjorde nya reklamfilmer med hästen som kärnvärde inom travsporten och dess fascinerande urkraftar. Filmerna är mycket imponerande, dramatiska och appellerar till publikens känslor. I det sambandet är den stora frågan hur man kan gå vidare med imagearbetet. Min idé är nu att införa ett nytt formspråk och image inom travsporten genom att överföra BMW:s formspråk på en travsportsulky. En dynamisk och snabb formspråk som anknyter till en utvecklad sportmanagementkultur och en satsning på en professionell produktutveckling. Eftersom formarbetet tar huvudrollen i mitt designarbete är det en fördel att samarbeta med BMW och lära sig mera om deras sätt att tänka och arbeta med exteriöra former. För att ge mitt designarbete en balans fokuserar jag dessutom på förbättringsmöjligheter angående konstruktion, ergonomi och hejar på hästen. Vagnar som glider förbi varandra och hjulens ljud, hovar och inte att glömma kommentatorns röst. Mycket snabba och dynamiska rörelsen. En enhet av två individer med samma strävan sammanbundna av en sulky. En lätt vagn som liknar i sitt utseende och konstruktion en äldre cykel. Sedan 1970, när `Mode Sulkyn kom har man knappt ändrat på dess utseende, bara på materialet från trä till stål, till aluminium och nu förtiden till kolfiber. Målet var att göra en sulky lättre och mera bekvämt för hästen. Ändå liknar de flesta vagnar varandra. Samtidigt har travsporten under de senaste decennierna inte varit särskild synlig i medierna och därför fått mindre uppmärksamhet. Bägge faktorer hänger ihop och behovet efter en frisk vind i denna sporten är stor. Hela situationen lede till ett nytt projekt `Publikprojektet ´ om Travsportens image och mediefunktion. Inom produktområdedon hittar man begrepp som optimering och inom bilbranschen är det expressiva emotionella. För sulkyns design hittade jag en inspiration som är en `merge´ av de båda. Tar man den Z4 `racing car´ som byggts i kolfiber och lackerats i BMWs sportfärgkod, vit, blå och röt står den för en `merge´ mellan form och optimering. På så sätt blir denna en symbol för en ny anda inom travsporten, liksom representativ för BMW kreativitet och innovation. Sådana sponsorer är viktiga, ty de kan bidra med professionella kunskaper inom produktutveckling samt marketing. Man kan ge och ta! Man nischar ett företag samt dess image i ett nytt område och får ny energi, image och utveckling inom travsporten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)