”Babblarna” i förskolan, intervjuer med förskollärare om deras arbete med talspråksutveckling bland 1,5–3 åringar

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Pedagogik

Sammanfattning: Enligt en av tidernas utvecklingspsykolog Vygotskij är talspråket en av de viktigaste tillgångarna vi människor har. Det är så vi kommunicerar och interagera med varandra menar Vygotskij (Bråten, 1998). Vi pratar ofta om språkutveckling, men i denna uppsats kommer jag att fokusera på talspråksutvecklingen. I takt med att samhället förändras, så måste vi snabbt lära oss att interagera med varandra, därför är det viktigt att vi börjar med de yngsta och deras talspråk. Uppsatsen riktar sig till förskolepersonal, då studien handlar om barns talspråksutveckling i förskolan. Metoden jag använt mig av i denna studie är halvstrukturerade intervjuer med förskollärare som använder sig av ”Babblarna” för att främja talspråksutvecklingen hos barn. ”Babblarna” har huvudfokus i denna uppsats, jag ville veta om detta är ett material som främjar talspråksutvecklingen. Jag har använt mig av innehållsanalys och det sociokulturella perspektivet och Vygotskijs tankar kring ämnet för att komma fram till ett resultat. ”Babblarna” är ett vinnande koncept enligt förskollärarna, de pratar också om fördelarna med åldersindelade aktiviteter. Dessa resultat diskuterar jag och matchar med den litteratur som berör ämnet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)