Kändis som designer - framgångsfaktor eller farligt spel? En fallstudie om H&M, Sisters och Topshop

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Sammanfattning Titel: Kändis som designer – framgångsfaktor eller farligt spel? En fallstudie om H&M, Sisters och Topshop Syfte: Syftet med examensarbetet är att belysa de möjligheter och risker som det finns vid modeföretags användning av en kändis som designer. Huruvida H&M, Sisters och Topshop har lyckats med sina samarbeten med en specifik kändis kommer att studeras. Metod: En kvalitativ studie med ett kvantitativt inslag och en abduktiv forskningsansats. Teoretiska perspektiv: Fokus på teorier kring kändisreklam. Utöver detta tas marknadskommunikationsmixen och self-concept upp. Empiri: Tre modeföretag och deras samarbete med en specifik kändis som designer kommer att studeras. Dessa är H&M och Madonna, Sisters och Victoria Silvstedt samt Topshop och Kate Moss. Slutsatser: De positiva effekterna av ett samarbete med en kändis som designer är oftast större än de negativa. Negativa effekter kan yttra sig i minskade eller uteblivna effekter. Vad gäller de tre fallstudieobjekten var H&M:s samarbete med Madonna en framgångsfaktor, Sisters samarbete med Victoria Silvstedt ett farligt spel och Topshops samarbete med Kate Moss gick inte att definiera som endera.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)