Konsten att motiveras : En kvalitativ studie om vad säljare anser vara viktigt för deras motivation

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Företagsekonomi

Sammanfattning: Syfte: Syftet med uppsatsen är att få en ökad förståelse för vad som motiverar säljare, studien ämnar undersöka hur säljares motivation påverkas av belöningssystem och det sociala samspelet i form av; tävlingar, interaktion med kollegorna och utvecklingsmöjligheter. Metod: För att samla in material till studien har semi-strukturerade intervjuer används. I studien har åtta säljare intervjuats. Slutsatser: Studien har visat att kollegor och feedback är viktigt för våra respondenters motivation på arbetsplatsen. Viljan att gå till arbetet påverkas av relationerna till kollegorna. Feedback är viktigt för motivationen till arbetet. Kollegornas feedback värmer medan chefens feedback fungerar mer som en sporre till att arbeta hårdare. Provision, tävlingar och utvecklingsmöjligheter är något som motiverar flertalet av våra respondenter. Provisionen är en morot för de flesta och tävlingar gör det lite roligare för de anställda. Utvecklingsmöjligheter är viktigt för majoriteten av studiens respondenter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)