Tvåspråkiga barn i förskolan

Detta är en C-uppsats från

Författare: Zainab Jamal; [2011]

Nyckelord: Tvåspråkighet; modersmål; identitet; kultur;

Sammanfattning: Bakgrund:Jag har alltid haft intresse för barnsspråkutveckling och eftersom jag själv är tvåspråkig”vuxen” tyckte jag att det borde vara intressant att undersöka hur språkutveckling sker hostvåspråkiga barn. Även hur de barnen klarar av att prata två språk samtidigt och vilkasvårigheter som kan förekomma.Syftet:Syftet med min studie är att undersöka hur pedagogerna arbetar med tvåspråkiga barn (arabisktalande barn) vilken syn har de på tvåspråkighet och även vilka metoder de använder för barnsspråkutveckling. Även hur arbetar modersmål pedagogen med tvåspråkiga barn och vilkametoder använder hon. Föräldrarnas syn på tvåspråkighet och hur hjälpa de deras barnsspråkutveckling.Metod och material:Jag har använt mig av kvalitativ intervju i min undersökning. Jag har intervjuat totalt sjupedagoger och sex föräldrar i två olika förskolor.Jag spelade in en del av intervjuerna och antecknade en del intervjuer (eftersom en delföräldrar inte kände sig trygga med röstinspelning). Efter informationssamlingen har jagtranskriberat alla intervjuer.Jag har fått mitt resultat både från informanternas svar, litteratur samt tidigareforskning/teorier.Resultat:Jag har fått en hel del kunskaper och en klar bild när det gäller metoder som är lämpliga förspråkutvecklingen hos två språkiga barn, vilka svårigheter de kan möta samt hur man sompedagog ska stödja språkutvecklingen så att barnen kan känna sig trygga. Sist kom jag framtill att samarbetet mellan hemmet, pedagoger och modersmål pedagogen är oerhört viktigt förbarns inlärning. Modersmålsundervisning har även stort betydelse för barns utveckling i bådehemspråket och svenska språket. Som pedagog måste man vara kreativ och har lust att lära.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)