Ratingverktygets betydelse för styrningen av plattformsföretag i delningsekonomin

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Examensarbetets titel: Ratingverktygets betydelse för styrningen av plattformsföretag i delningsekonomin Seminariedatum: 27-05-2015 Ämne/kurs: FEKN90, Examensarbete på Civilekonomprogrammet, 30 Högskolepoäng Författare: Cecilia Brahme & Lisen Hentschel Handledare: Jon Bertilsson Nyckelord: Styrning, Tjänster, Delningsekonomin, Plattformsföretag, Rating Syfte: Studiens syfte är att undersöka ratingverktygets betydelse för styrningen av aktiviteter och kvalitet i förmedlingen av tjänster via plattformar inom delningsekonomin. Metod: Kvalitativ metod med en abduktiv ansats. Studien är en inbäddad fallstudie med en komparativ design och dataanalys skedde genom grundad teori. Insamling av primärdata genomfördes med hjälp av semi-strukturerade intervjuer och sekundärdata samlades in från elektroniska källor. Teoretiska perspektiv: Studiens teoretiska bas grundar sig i tidigare studier kring ratingverktyget. För att möjliggöra en analys av hur funktionen kan användas som ett styrmedel studerades en rad teorier som under studiens abduktiva tillvägagångssätt trädde följande fram som betydelsefulla: Panpoticon, Agentteorin, Tjänsteteorier, The cult[ure] of the customer, Reifikation & Varufetischism, Community-teorier och Nätverksvarumärken. Empiri: Insamling av empiri skedde genom 25 semi-strukturerade intervjuer från ett tredimensionellt perspektiv, med utgångpunkt internt på de två företagen Airbnb och Uber, samt externt från såväl tjänsteförmedlare som konsumenter på respektive plattform. Resultat: Studiens resultat visar att ratingverktyget spelar en viktig roll i styrningen av plattformsföretag och kan bidra till att såväl övervaka aktiviteter och aktörer som att kvalitetssäkra plattformens tjänsteerbjudanden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)