Förstudiens betydelse för ömsesidig passform mellan standardsystem och verksamhet : En kvalitativ fallstudie om förhållandet mellan leverantör och kund

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Informatik

Sammanfattning: Många företag väljer idag att anskaffa sig ett standardsystem istället för egenutvecklade och skräddarsydda system. Standardsystem är ett färdigt programpaket som är uppbyggt av vissa moduler och funktionaliteter som ska föras in i en verksamhet. Det existerar dock problematiska aspekter när det kommer till att anpassa verksamhet och dess standardsystem. Dessa problem är viktiga att identifiera tidigt i förstudien för att undvika komplikationer som kan uppstå och samtidigt förebygga eventuella hinder.Vi vill därför lyfta fram förstudiens betydelse i denna uppsats. Huvudfokus ligger på hur man arbetar i förstudien för att anpassa verksamheten och systemet på bästa möjliga sätt. Syftet är att undersöka utmaningar i en förstudieprocess som berör anpassningen av IT system och verksamhet tillvarandra. För att uppnå syftet och komma fram till ett resultat så ska dessa två frågeställningar besvaras:  • Hur arbetar ett svenskt företag praktiskt med en förstudie för att bemöta kundens krav och önskemål för att anpassa standardsystemet och verksamheten till varandra?• Vilka utmaningar finns det för fallföretaget vid anpassning av standardsystemet och verksamheten till varandra?  Utgångspunkten för att uppfylla studiens syfte och frågeställningar grundar sig i en litteraturöversikt och empirisk grundad data.Metoden grundar sig i en kvalitativ fallstudie gjord på företaget IT Software, vi har intervjuat tre respondenter som beskrivit sina uppfattningar och erfarenheter kring förstudier och hur deras system och verksamhet ska anpassas. Två av respondenterna är från leverantören IT Software och den tredje respondenten är från en av IT Softwares kundföretag. Därmed fick vi både leverantörs- och kundperspektiv. Resultatet av fallstudien i denna uppsats riktar sig till att det är kundens verksamhet som ska anpassa sina processer och arbetssätt till systemet i högsta grad. I studien lyfter vi även fram dom viktiga aspekterna i förstudien som bör tas hänsyn till för att system och verksamhet ska få en optimal passform. Dessa aspekter är bland annat vilka befattningshavare som arbetar med förstudien, krav, önskemål och kompetens etc.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)