Språkutvecklande metoder inom förberedelsegruppens slöjdämne

Detta är en Kandidat-uppsats från Sektionen för lärarutbildning (LUT)

Författare: Lisa Tagesson; Ann-sofie Kall Aronsson; [2012]

Nyckelord: ;

Sammanfattning:     Sammanfattning   I den här uppsatsen undersöker vi huruvida slöjdämnet har en språkutvecklande funktion hos elever som går i förberedelsegruppen och i så fall på vilket sätt. Undersökningen är gjord i form av en fallstudie över tre skolor och materialet är insamlat genom observationer, intervjuer och litteraturstudier.   I uppsatsens inledning ger vi en kortfattad inblick i forskningen kring språkutveckling och slöjd, samt förklarar hur förberedelsegruppen fungerar. Vi förklarar även att vi har våra teoretiska utgångspunkter i Lev Vygotskij, Jim Cummins, Pauline Gibbons och Inger Gröning.   Vi förklarar sedan vårt syfte, våra frågeställningar och den metod vi använt mer ingående och går sedan över till att redovisa våra resultat skola för skola. De skolor som vi har besökt ligger i södra Sverige och har organiserat sin slöjdundervisning för förberedelsegruppen på olika sätt. På den skola som vi kallar ”Skola 1” har förberedelsegruppen slöjd tillsammans, på ”Skola 2” har de istället slöjd två gånger i veckan; dels med förberedelsegruppen och dels i ordinarie klass. På den sista skolan, ”Skola 3”, har de slöjd i sin ordinarie klass.   I nästa kapitel diskuterar vi skolorna utifrån lärarnas syn och våra frågeställningar.  Vi kan konstatera att samtliga slöjdlärare har en medvetenhet kring elevernas språkutveckling och hur slöjden kan ha en språkutvecklande funktion. Vidare diskuterar vi hur elevernas placering och klassrummens utformning påverkar språkbruket, vilka språkutvecklande metoder lärarna på respektive skola använder, samt hur kommunikationen i klassrummet kan påverka språkutvecklingen.   Avslutningsvis konstaterar vi att slöjdämnet tycks främja språkutvecklingen för förberedelsegruppen på samtliga skolor.           Nyckelord: Språkutveckling, slöjd, förberedelsegrupp, nyanlända elever.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)