Det fria skolvalet : Ur fyra rektorers och en skolpolitikers perspektiv

Detta är en M1-uppsats från Institutionen för kultur och lärande

Författare: Suheyla Sever; [2013]

Nyckelord: Fria skolvalet; segregation;

Sammanfattning: Reformen om det fria skolvalet i svensk utbildningspolitik från 1992, har idag börjat visa sina tydliga spår. Skillnaderna mellan skolorna kan vara betydande, men om man inte tar vara på möjligheten att välja skola så faller poängen med det. Då blir det bara de elever som har föräldrar som har en akademisk utbildning och som har en bättre social bakgrund som utnyttjar möjligheten att välja skola. Undersökningen är baserad på fem intervjuer varav fyra med rektorer och en med skolpolitikern i Örebro kommun. Vad undersökningen ämnar att besvara är vilka konsekvenser det fria skolvalet gett i Örebro kommuns grundskolor utifrån de fyra rektorerna och skolpolitikerns perspektiv. Resultaten av min undersökning visar att det finns ett starkt samband mellan elever som utnyttjar möjligheten att välja skola och familjer med studievana.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)