Red Bull, Fest eller studier? : Attitydundersökning bland studenter

Detta är en Kandidat-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Författare: Matias Ristiniemi; [2006]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Mitt intresse för denna uppsats bottnar i att jag arbetar som Student Brand Manager på Red Bull. Det innebär att jag arbetar med företagets försäljning och marknadsföring i den studentrelaterade verksamheten. Syftet för denna studie är att se på hur Red Bull kan åstadkomma en mer studierelaterad koppling till sin energidryck. Med andra ord se på hur det skulle kunna vara möjligt att få studenter att konsumera mer av drycken när de studerar. Detta är av intresse då Red Bull själva anser att dryckens egenskaper är passande till just detta tillfälle. För att kunna svara på uppsatsens syfte har jag genomfört en kvantitativ enkätundersökning bland 240 studenter vid Uppsala Universitet. Svaren har jag sedan transkriberat och grundat min empiri på. Tillsammans med det teoretiska kapitlet ligger undersökningen sedan som grund för analysen. I teorin tar jag min utgångspunkt utifrån Consumer behaviour och då närmare bestämt ur området gällande attityder. Jag delar upp attityder i mindre komponenter som den affektiva, den kognitiva och den beteendemässiga komponenten. Detta för att skapa mig en djupare insikt i olika attityder. Jag tittar därefter närmare på olika möjligheter till att påverka attityder via kommunikation. Jag avslutar det teoretiska resonemanget med att se på kommunikationen i sig genom de olika delar som detta bygger på, så som sändare, budskap och mottagare med mera. Dessa kopplar jag sedan ihop och skapar mig en översikt över olika möjliga kommunikationsmodeller, strategier. Studiens empiri och teori mynnar sedan ut i studiens analys och slutsats. Studenternas starka koppling av Red Bull som en festdryck är något som det förs många resonemang kring i analysen och sammanfattningsvis resulterar uppsatsens slutsats i att studenter, överlägset i första hand, konsumerar Red Bull under fest. Dessvärre konsumerar bara en bråkdel av alla de tillfrågade Red Bull när de studerar. För att sprida användningsområdet för drycken så visar jag på olika tillvägagångssätt, spokespersoner och PR aktiviteter, för hur det ska vara möjligt för varumärket att skapa en starkare studierelaterad koppling mellan Red Bull och studenter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)