Problemlösning som mål och medel. En studie om lärares arbetssätt med matematisk problemlösning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Författare: Johan Hansson; Dominik Antoniewicz; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med examensarbetet är att undersöka matematiklärarens arbetssätt när de arbetar med problemlösning för att inspirera lärarstudenter såväl verksamma lärare. Det teoretiska ramverket för studien ansluter till socialkonstruktivismen som Sellbjer (2002) anser är en samling av sociala faktorer som stödjer individen att konstruera kunskap. Studien genomförs med en online-enkät där enkäten består främst av öppna frågor med avseende att likna en strukturerad online-intervju. I dataanalysen används univariat analysmetod som redskap. Enligt Bryman (2018) innebär det att en variabel i taget analyseras. Resultatet i studien visar att lärarnas arbetssätt med problemlösning som mål och/ eller medel är oenhetliga. Somliga respondenter i undersökningen förhåller sig m.a.o. inte till Skolverkets (2011a) läroplan där det skrivs om att matematikundervisningen ska ge utrymme med problemlösning som både mål och medel. Slutligen visar resultatet att det karakteristiska arbetssättet med problemlösning i studien var EPA-modellen (enskilt, parvis, alla) som majoriteten av respondenter använde. Andra arbetssätt i studien var grupparbete med stimulerande uppgifter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)