"Hur skriver man Starwarssvärd?" : Populärkulturens betydelse för pojkars skrivprocesser

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Syftet med studien var att få en förståelse för barns läroprocesser i ett projektarbete kring actionfigurer, samt pedagogers roll i detta. Resultat visade på att kunskap överfördes mellan barnen via både verbal samt tyst kommunikation. Ytterligare visade resultat på att lusten hade stor betydelse för barnens skrivande samt att lek med ljud och ljudstrukturer kan samspela med aktiv skrivinlärning. Resultatet visade även på kamratundervisningens betydelse för en nybörjares lust att skriva. Dessutom visade resultatet olikheter i barnens syn på sin egen skrivinlärningsprocess samt på att samtliga barn i studien visade intresse för att lära sig skriva. I tillägg visade resultat att barnen själv förmådde erövra och skapa sin kunskap även när de inte fullt ut behärskade de verktyg som praktiken erbjuder, i denna studie, datorn. Ytterligare visade resultatet på att artefakter som dator och actionfigurer hade betydelse för barnens skrivprocesser. Actionfigurer visade sig ha större betydelse för skrivprocesserna än datorn. Beträffande pedagogens roll i skrivaktiviteterna visade det sig att pedagogen var mer aktiv i barns skrivprocesser när dator inte ingick. När barnen skrev på dator var pedagog mer passiv. Något nytt som resultat visade var att medie-och populärkulturen påverkar barnens språk eftersom barnen i sin vardagliga kommunikation associerade till begrepp som är vanligt förekommande i data- och tv spel. Studien vilade på en kvalitativ metod med aktionsforskning som ansats samt på videoinspelning och intervjuer med barn. Som teori valdes det sociokulturella perspektivet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)