Hur elever med fallenhet i matematik upplever matematikundervisning. : ”Det viktigaste med elever som har lätt i matematik är att de ska få något svårt att bita i!”

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur sex elever med fallenhet i matematik upplever sin matematikundervisning. I grundskolans läroplan står det att varje elev ska utvecklas efter sina förutsättningar. Detta gäller oavsett om det är elever i svårigheter eller elever med fallenhet i matematik. I litteraturbakgrunden redogörs det för begrepp som begåvning, fallenhet och särbegåvning. I denna studie bedöms dessa begrepp som likvärdiga. I studien kommer nio förmågor hos elever med fallenhet i matematik att lyftas fram, utifrån Krutetskiis teori. Studien handlar om elever med fallenhet i matematik och att deras förmågor bör tas tillvara på. Elever med fallenhet i matematik besitter olika förmågor som gör att de kan lösa uppgifter mer effektivt jämfört med andra elever. I teoriavsnittet presenteras Vygotskijs sociokulturella perspektiv och utifrån det beskrivs även centrala begrepp, medierande redskap och artefakter, till denna studie. Med hjälp av semistrukturerade intervjuer med elever har data samlats in. Frågeställningarna vi valt har fokus på att lyfta fram vilken matematikundervisning elever med fallenhet uppskattar, hur de karaktäriserar den undervisning som främjar deras lärande i matematik bäst och hur de ser på sina egna matematikkunskaper. För att kort sammanfatta resultatet har det framkommit att elever med fallenhet i matematik önskar få komplicerade uppgifter som är utmanande för att utvecklas, enligt de intervjuade eleverna i denna studie. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)