Hur organisationer använder sociala medier för intern kommunikation

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

Sammanfattning: I en allt mer konkurrerande marknad är kommunikationen av stor betydelse för organisationers överlevnad. I och med nya innovativa tekniker utvecklas kommunikationslösningar som kan effektivisera verksamhetens kommunikation. En ny sådan teknik är sociala medier som växer och blir ett vardagligt sätt att kommunicera på. Det är därför intressant att undersöka hur och varför organisationer använder sociala medier. Syftet med uppsatsen är följaktligen att fördjupa förståelsen för organisationers användning av sociala medier för specifikt intern kommunikation. Utgångspunkten är ett organisationsperspektiv och därför studeras enbart kommunikationsansvariga på olika organisationer som använder sig av sociala medier, med en avgränsning att endast beröra sociala media kanalerna Facebook eller Workplace by Facebook. Uppsatsen grundar sig på totalt sex stycken kvalitativa intervjuer som alla har varit semistrukturerade. Resultatet visar att sociala medier hjälper till att skapa ett forum för medarbetare och kollegor att komma i kontakt med varandra och kommunicera. Det är genom att göra grupper, skicka direktmeddelanden eller på annat sätt dela åsikter, tips och idéer mellan varandra. Således skapas en gemenskap och samhörighet bland medarbetarna inom organisationen. Det tillåter med andra ord ett snabbt och smidigt, men ändå ett personligt sätt, att förmedla information internt och samtidigt effektivisera arbetsprocesser. Sociala medier upplevs även som ett bekant system då många redan är användare privat. Sociala medier kan engagera medarbetare och det kan vara lättare att få kontakt med kollegor, men all kommunikation platsar sig inte på sociala medier. Det är viktigt att ha förståelse för budskapet som ska förmedlas och hur det påverkar valet av kanal. Det finns positiva och negativa aspekter att beakta vid användning av sociala medier för intern kommunikation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)