Om livets utveckling: en kartläggning av elevernas föreställningar inför undervisning om evolutionsteorin

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: [2014]

Nyckelord: ämnesdidaktik; evolutionsteorin; föreställningar;

Sammanfattning: Abstrakt Den naturvetenskapliga teorin om livets utveckling, evolutionsteorin, är komplex attundervisa. Undervisningen måste hantera att varje elev har sina egna föreställningar. Deträcker inte med att undervisa om evolutionsteorin utan hänsyn måste också tas till elevernasalternativa idéer, de måste diskuteras och motbevisas. Dessutom rör evolutionsundervisningenreligiösa övertygelser som kan hamna i konflikt med undervisningen. Syftet med dennaundersökning är att kartlägga elevers föreställningar om livets utveckling. Studien syftar äventill att upptäcka om det finns korrelationer mellan elevers bakgrund och deras föreställningar.Korrelationer visar huruvida det är möjligt att förutsäga elevers föreställningar om livetsutveckling. Undersökningens didaktiska huvudmål är därför att visa betydelsen av att mansom lärare känner till elevers föreställningar med syfte att lärare ska kunna förbereda sig påatt bemöta dem ordentligt och därmed förebygga eventuella konflikter. För att uppnå syftetundersöks föreställningar hos 9 elever på tre gymnasier i Västra Götalands län. En enkätanvändes för att insamla elevers föreställningar, deras uppfattningar av utvalda föreställningaroch information om deras bakgrund. Efter analys valdes sex elever ut för intervju vilket gaven djupare förståelse för deras svar. Studien visar på en stor variation av föreställningar meden prominens av Big Bang och evolutionstänk som förklaring till livets utveckling. Studienvisar också på stor variation i uppfattningar av de utvalda föreställningarna vilket bekräftadestyrkan av elevers alternativa teorier till evolutionsteorin. Vidare upptäcktes ett sambandmellan elevers föreställningar och religion. Detta bekräftar att religiösa elever är mer benägnaatt ha en kreationistisk syn på livets utveckling medan ateister är mer benägna att ha envetenskaplig förklaring. Detta lyfter betydelsen av att känna till elevers föreställningar för attunder evolutionsundervisningen kunna bemöta dem och på så sätt undvika ett avvisande avevolutionsteorin och konflikter i skolan.I

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)