Employer Attractiveness – Att vinna kampen om framtidens ingenjörer

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

Sammanfattning: Syfte: Det förutspås en framtida brist på ingenjörer i Sverige och därmed kan en ökad konkurrens om denna målgrupp förväntas. Syftet med denna studie var att identifiera vad svenska ingenjörsstudenter anser viktigt i sitt val av framtida arbetsgivare, att undersöka om skillnader finns mellan män och kvinnor samt skillnader beroende på studenternas skattning av sin akademiska prestationsnivå. Genom att tillföra kunskap kring vad ingenjörsstudenter söker hos en framtida arbetsgivare kan företag överträffa sina konkurrenter i att attrahera, utveckla och behålla personer med önskvärda talanger. Ytterligare kunskaper kring skillnader mellan de olika grupperna kan möjliggöra strategier utformade utifrån vad den specifika målgruppen söker. Teori/Tidigare forskning: Utgångspunkt har tagits i teori kring Employer Attractiveness, en arbetsgivares attraktionskraft, och vad som anses viktigt valet av arbetsgivare. Detta begrepp ställs vanligen i förhållande till Employer of Choice, en önskvärd arbetsgivare, och Employer Branding som innefattar aktiviteterna som företag tillämpar för att öka sin attraktionskraft. Tidigare studier har genomförts i olika länder med syftet att undersöka vad studenter anser vara en attraktiv arbetsgivare, där exempelvis karriärmöjligheter, utmanande arbetsuppgifter, hög lön och goda arbetsrelationer visats vara viktiga faktorer. Vidare har skillnader beroende på kön och akademisk prestationsnivå funnits i tidigare forskning, något som dock inte undersökts bland svenska ingenjörsstudenter. Metod: En enkätstudie genomfördes baserat på skalan EmpAt som mäter Employer Attractiveness genom 25 frågor som bildar fem mätbara faktorer; Intresse, Socialt värde, Ekonomiskt värde, Utveckling och Tillämpning. Vi utformade en pappersenkät och besökte de tekniska högskolorna i Lund, Halmstad, Göteborg, Linköping och Umeå för att uppnå geografisk spridning och en hög svarsfrekvens. Totalt uppnåddes 1100 svar. Datan analyserades huvudsakligen genom t-test och ANOVA. Resultat: Resultatet visar att sociala faktorer är viktigast i valet av framtida arbetsgivare. Vidare värderar kvinnor utvecklingsmöjligheter, utrymme att tillämpa sina kunskaper samt sociala faktorer högre än män. Högpresterande studenter skattar intressant arbete, karriärmöjligheter och goda ekonomiska förutsättningar högre än övriga studenter. Studien bidrar till förståelse kring vad företag skulle kunna erbjuda för att attrahera önskvärd kompetens och vara en attraktiv arbetsgivare för svenska ingenjörsstudenter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)