CSR – framtidens incitament? : En fallstudie om framgångsrikt CSR-arbete är ettlikvärdigt incitament för anställda som monetäraincitament.

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

Sammanfattning: Incitament som styrningsmedel är idag en viktig del i ett företags arbete för att bidra till ökad produktivitet och effektivitet hos sina anställda. Både de monetära och icke-monetära incitamenten har i tidigare studier visat höja anställdas motivation. Tidigare forskning visar också att hållbart företagande idag är en nyckelfaktor för att företag ska lyckas. Corporate Social Responsibility, CSR, är ett återkommande koncept som idag används av organisationer. Det ökade kravet från konsumenter har gjort att hållbarhet och det sociala ansvaret mot samhället har blivit allt viktigare för företag att förhålla sig till. Tidigare forskning visar på att CSR-arbete är motivationshöjande samt att incitament som styrningsmedel ökar produktiviteten hos företag. Det gör att det blir intressant att studera CSR som icke-monetärt incitament. Studiens syfte är att ge en ökad förståelse för CSR som incitament, där målet är att studera om CSR som icke-monetärt incitament är ett likvärdigt företagsekonomiskt styrningsmedel som monetära incitament. Studien har en abduktiv och kvalitativ metod där ett företag valdes att studera, Stadium AB. Intervjuer har genomförts med personer från olika avdelningar för att få en ökad förståelse om CSR som incitament. Studiens slutsats visar att CSR i vissa fall är ett likvärdigt incitament jämfört med monetära incitament. Dock kan den slutsatsen inte dras generellt över alla situationer. I flera fall, framförallt om miljö, har det framkommit att CSR-arbete är en självklarhet och måste finnas för att inte skapa missnöje, alltså en hygienfaktor. I andra fall är det direkt motivationshöjande. Med vissa villkor kan CSR anses vara ett likvärdigt incitament som monetära incitament om anställda tydligt kan se effekterna av arbetet och att kommunikationen sker på rätt sätt. Om en balans kring incitament som styrningsmedel kan skapas och stimulera både de inre- och yttre motivationsfaktorerna, kommer det resultera i högre arbetsmotivation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)