Gymnasievalet - Den sociala bakgrundens påverkan

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen för pedagogik (PED)

Sammanfattning: Bakgrund: Gymnasieskolan är en stor del av de flesta ungdomars liv. Forskning visar att elevers beslut påverkas av föräldrars sociala bakgrund och de rådande normer och värderingarna som verkar i samhället men också att det finns differenser i hur elever vid olika programinriktningar planerar sin framtid. Det är viktigt för individen att göra rätt val för att få en bra start på sin utbildningsresa, detta ökar behovet av information inför gymnasievalet. Informationskällor som underlättar elevens beslut är av stor vikt för att eleven skall göra ett bra gymnasieval.Syfte: Syftet är att undersöka om det finns skillnader i hur elever vid teoretiska och praktiska program planerar sin framtid gällande studier och arbete. Vi är även intresserade av att undersöka hur föräldrars utbildningsnivå påverkar elevens val av gymnasium och syn på vidare studier och arbete. Slutligen vill vi undersöka hur gymnasieelever får tillgång till information om gymnasievalet samt om de upplever denna information tillräcklig.Metod: Undersökningen utgår från en kvantitativ ansats där vi använt oss av en elektronisk enkät för att komma i kontakt med våra respondenter.Resultat: De resultat vi kommit fram till tyder på att det finns skillnader i hur elever vid olikagymnasieinriktningar motiverar sina val, ser på sin utbildning och hur de planerar sinframtid vad gäller skola och arbete. Ytterligare faktorer som spelar in är föräldrars utbildningsbakgrund vilket kan relateras till den sociala bakgrundens påverkan av elevens utbildningsval.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)