Den breda kunskapen : En kvalitativ studie om hur bred ämneskunskap påverkar undervisningen i grundskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Denna studie har syftat till att undersöka lärare med bred ämnesbehörighet där lärarnas uppfattningar om sina ämneskunskaper samt ämnesintressen har studerats med mål att se hur dessa faktorer upplevs påverka det pedagogiska arbetet i klassrummet. Studien har genomförts med en kvalitativ ansats, där semi-strukturerade intervjuer med verksamma lärare i årskurserna 4-6 har fått agera bas. Analys av dessa intervjuer har sedan skett med stöd av ramfaktorteorin och ett perspektiv på lärare som innehavare av olika roller. Studien, som inte är generaliserbar, visade att lärare uppfattar ämneskunskaper och ämnesintressen som direkt påverkande på det pedagogiska arbetet till viss del, men även andra påverkande faktorer har framkommit, såsom tidsperspektiv och lärarens yrke som inte bara pedagog utan även som relationsbyggare och dokumentationsexpert. Studien har även tittat på vad lärare anser är viktigast i ett pedagogiskt arbete i klassrummet när de ställs inför ämneskunskaper kontra pedagogiska kunskaper, med utgångspunkt i Skolverkets poängterande av goda ämneskunskaper som nödvändiga för en lärare. Vissa slutsatser kring lärarnas åsikter har dock kunnat dras med fördel för de pedagogiska kunskaperna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)