Litteraturundervisningens ramverk : Vad styr litteraturundervisningen enligt lärare?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

Sammanfattning: De senaste åren har stort fokus legat på elevers försämrade resultat i PISA-undersökningar. En orsak till detta är bland annat att elevers läsförmåga bland 15-åringar har försämrats de senaste åren. Föreliggande undersökning har som syfte att undersöka vad som styr gymnasielärare i deras litteraturundervisning. Till skillnad från tidigare forskning som lagt fokus på antingen enskilda skolor eller ett antal lärare runt om i landet fokuserar denna undersökning på en kommun. Det empiriska materialet utgjordes av kvalitativa intervjuer från åtta lärare utspridda på fyra skolor, såväl kommunala som en skola med enskild huvudman. Resultatet visade att det fanns liknande ramfaktorer på alla de undersökta skolorna och att elevgruppen och lärares uppfattning av elevgruppen är en av de främsta ramfaktorerna som möjliggör eller begränsar litteraturundervisningen. Detta har lett till att lärare låter sina egna ambitioner stå tillbaka för att kunna fokusera på en litteraturundervisning som tilltalar eleverna. De gemensamma ramfaktorerna har lett till att litteraturundervisningen är relativt likvärdig på den undersökta kommunens gymnasieskolor. Undersökningen visar således att det finns gemensamma ramfaktorer inom en kommun och att dessa påverkar hur likvärdig undervisningen kan vara.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)