Upplevelser av oro och nervositet inför musikaliska prestationer hos improvisationselever på högskolenivå
Sammanfattning: Denna studie undersöker erfarenheter och upplevelser av oro, nervositet och musikalisk prestationsångest hos elever som studerar musikimprovisation på högskolenivå. Respondenter var studenter vid musikerutbildning inriktning improvisation på Högskolan för scen och musik, Göteborg. En kvalitativ intervjustudie genomfördes enligt critical incident technique och tematiserades med tematisk analys. Intervjudeltagare beskrev olika typer av oro och nervositet inför musikaliska prestationer och det föreslogs att detta kan förstås som 4 potentiella subtyper av musikalisk prestationsångest; Publik, Social, Teknisk och Kreativ musikalisk prestationsångest. Negativa och positiva konsekvenser, olika sätt att hantera oro och nervositet samt tankar om utbildningen och lärarnas roll beskrevs också. Resultaten diskuterades i förhållande till existerande forskning och rekommendationer lämnades till lärare rörande möjliga förhållningssätt till elevers upplevelse av oro, nervositet och musikalisk prestationsångest.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)