BUSSFÖRARES KÖRBETEENDE VID EXPONERING FÖR TRAFIKUTROP En simulatorstudie som undersöker effekten av auditiv störningsinformation

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för tillämpad informationsteknologi

Sammanfattning: Att köra buss i kollektivtrafik är en komplex och kognitivt utmanande uppgift som ställer höga krav på bussförares arbetsminne. Medtrafikanter, hastighet, trafikljus, tidtabell etcetera måste ständigt hållas under uppsikt för att kunna framföra fordonet säkert och i tid. En ökande användning av ”In-Vehicle Information Systems” leder till förardistraktion som orsakar många trafikolyckor på våra vägar. Auditiv informationsbearbetning kan påverka körbeteende, och leda till en sämre situationsmedvetenhet, något som är problematisk i trafiksituationer. Syftet med denna studie är att bidra med insikter om hur bussförares körbeteende påverkas av auditiv trafikstörningsinformation under färd. I dagsläget skickar bussföretags trafikledning trafikstörningsinformation till samtliga bussar i omlopp, oberoende av vem som berörs av informationen. En förstudie utförd på Västtrafik visade att många förare upplever att majoriteten av de trafikutrop som når dem är irrelevanta för deras busslinje/körsträcka. En simulatorstudie utfördes på Statens Väg-och Transportforskningsinstitut (VTI) med 30 professionella bussförare för att undersöka hur deras körbeteende påverkas vid exponering för trafikutrop. Hastighet, lateral position samt antal rattrörelser mättes vid exponering för trafikutrop under färd. Förändring av körbeteende kan indikera en förhöjd arbetsminnesbelastning. Genom att skapa olika typer av trafikutrop kunde vi jämföra körbeteende mellan olika uttryckssätt som ansågs vara potentiellt problematiska att bearbeta. Vi fann en signifikant skillnad i antal rattrörelser mellan irrelevanta trafikutrop och baselinekörning. Detta indikerar att irrelevanta utrop kan ge upphov till ökad arbetsminnesbelastning och därmed utgöra ett säkerhetsproblem i trafiken. Vi tror att irrelevanta trafikutrop kräver bearbetning i det visuospatiala skissblocket, något som borde belasta arbetsminnet mer än enbart auditiv informationsbearbetning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)