HUR REKTORER FÖRHÅLLER SIG TILL ELEVASSISTENTER SOM YRKESROLL OCH STÖDINSATS. EN KVALITATIV STUDIE OM REKTORERS SYN PÅ ELEVASSISTENTER SOM ARBETAR MED ELEVER I BEHOV AV SÄRSKILT STÖD.

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Hälsa och samhälle

Sammanfattning: Detta är en kvalitativ studie där jag har intervjuat fyra rektorer från olika grundskolor för att se deras syn på elevassistenter till elever som är i behov av särskilt stöd. Elevassistenters yrkesroll är ingen profession utan en yrkesroll som skapas när rektorer fattar beslutet att en elev är i behov av särskilt stöd. Inga utbildningskrav krävs för att arbeta som elevassistent utan det viktigaste är att elevassistenten är flexibel för ett varierande arbete. En professionsutveckling, högre utbildningskrav och kompetensutveckling hade behövts för att kunna öka kvalitén i elevassistenternas arbete. Dock visade det sig att majoriteten av rektorerna inte hade en god kommunikation, kompetensutveckling eller regelbunden handledning till elevassistenterna. Majoriteten av rektorerna såg även en ekonomisk problematik ur verksamhetens perspektiv gällande en professionsutveckling inom yrket.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)