”Det gäller nog att vi hänger med” Lärares attityder till, och användande av, lärplattform under sjuksköterskeutbildning

Detta är en Magister-uppsats från Institutionen för tillämpad informationsteknologi

Sammanfattning: Lärare i högskoleutbildning arbetar idag allt mer med digitala hjälpmedel i sin undervisning. Ett exempel är lärplattformar som de flesta högskolor tillhandahåller som ett administrativt och pedagogiskt hjälpmedel. Med den erfarenheten som utgångspunkt, har detta projekt genomförts. Syftet har varit att undersöka attityder till och användande av lärplattform med avgränsningen lärare i sjuksköterskeutbildning på tre högskolor i Sverige. Metoder som använts har varit enkät till lärare på tre högskolor samt intervju med sammanlagt sex lärare på två av de skolor där enkäten distribuerades. Resultatet visar en omfattande användning av lärplattform som på samtliga, i arbetet ingående utbildningar, är en obligatorisk del av lärarnas undervisande praktik. En huvudsakligen positiv bild till digitala verktyg uttrycks där lärplattformen se som ett hjälpmedel för både lärare och student. Det uttrycks att det idag sannolikt inte skulle gå att vara utan lärplattformen, inte minst med tanke på studentgrupper som växer i antal samt möjligheten till möten med studenterna även på digital väg. Men det finns i resultatet också uttryck för problem i användandet i form av bristande kunskap, låg omfattning på undervisningsinsatser för lärargruppen om lärplattformen samt oro för att tekniska problem ska ge problem i undervisningen och påverka mötet med studenterna. Stöd från organisationen i form av utbildning och support på lärplattformarna varierar kraftigt mellan skolor. Resultatet ger sammantaget en bild av attityder och användande där lärplattformen beskrivs som ett bra administrativt hjälpmedel för att ge information och sprida material. Det används också som ett pedagogiskt verktyg på varierande sätt och ger möjlighet till utveckling. Men det finns också attityder om att lärplattformen på olika sätt skapar problem på olika nivåer och olika sammanhang. Det kan t.ex. gälla den tid det tar att lära sig nya funktioner, problem med att få tekniken att fungera eller olika uppfattningar om användande och utformning av kursplatser i kollegiet. Resultatet överensstämmer i stora drag med tidigare forskning som legat till grund för detta examensarbete, även om en något högre grad av användande kan anas bland lärare på sjuksköterskeutbildning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)