”Det beror inte på könet, det beror på vilken människa det är” : En studie om matematisk subjektivitet i årskurs 3

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Jönköping/Matematikdidaktik

Sammanfattning: Matematik har under lång tid ansetts vara ett maskulint kodat ämne vilket märks både i utbildningar och yrkesliv där en högre andel män än kvinnor återfinns. Elever ska efter genomgången grundskola kunna göra väl underbyggda val av utbildning och yrke. Då jämställdhet i Läroplanen lyfts fram som ett av skolans ansvarsområden är det intressant att se vilka föreställningar om matematisk subjektivitet som elever i de lägre åldrarna har. Syftet med studien var att få en bild av dessa föreställningar samt hur elever ser på sin egen subjektivitet. Med hjälp av poststrukturalistisk feministisk teori möjliggörs studien. Undersökningen har genomförts med semistrukturerade fokusgruppsintervjuer innehållande en bilduppgift med 27 elever i årskurs 3. Analys av materialet har skett genom transkribering av de inspelade ljudupptagningarna samt informanternas bilder av matematiska personer. Resultatet visar att individens eget arbete ansågs vara den främsta orsaken till varför en del elever och vuxna är matematiska. Genus sågs inte som en bidragande faktor vilket överensstämmer med forskning som visar att detta har betydelse i högre årskurser. Risken med att elever anser att individuella orsaker är avgörande kan bli att de upplever att de själva upplever att de bär ansvaret för sin matematiska framgång.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)