Genusinnehåll i läroplaner : En textanalytisk studie av Lpo 94 och Lgr 11

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för utbildning, kultur och medier

Sammanfattning: Läroplaner har länge legat till grund för undervisningen i Sverige. De rådande läroplanerna är ständigt i förändring och det kommer kontinuerligt nya formuleringar. Läroplaner har präglat det svenska skolväsendet sedan år 1919. Denna uppsats syftar till att redogöra likheter och skillnader mellan den rådande läroplanen för grundskolan med den nya läroplan som vid skrivandets stund verkställs till följande läsår (2011/2012). Dessa läroplaner behandlas genom textanalys som har fokus på jämställdhet mellan könen Inom utbildningsvetenskaplig forskning har man länge analyserat och forskat om läroplaner. Den nya läroplanen är dock ännu ett outforskat fält och denna uppsats dyker in i den nya läroplanens innehåll och betraktar vissa fenomen i dess text. Därmed utgör denna examensuppsats en begynnande del av forsningen kring den nya läroplanens innehåll och öppnar upp för vidare analys. För att analysen i denna uppsats ska bli förståelig för samtliga läsare beskrivs både läroplaners uppbyggnad samt relevant forskning kring jämställdhet mellan könen. Vi redogör för centrala begrepp inom forskning kring jämställdhet då dessa ligger till grund för innehållet i analysen av läroplanerna. Resultaten av analysen visar att det både finns likheter och skillnader i jämförandet av innehållet ur Lpo 94 och Lgr 11 som behandlar könstillhörighet och jämställdhet. Vilka dessa likheter och skillnader är samt konsekvenser av läroplanernas innehåll diskuteras sedan gemensamt av båda författarna. Diskussionen förs med fokus på hur lärare kan tolka innehållet samt vilka konsekvenser denna tolkning får i undervisningssammanhang.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)