Det offentliga rummet under attack - en diskursiv fallstudie av debatten om utomhusreklam

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

Sammanfattning: Denna studie syftar till att, med utgångspunkt i strategisk kommunikation, under- söka diskursen kring utomhusreklam utifrån den medierade debatten om motion 2014/0067 i Lund, Sverige. Detta görs genom en fallstudie där såväl kvantitativ innehållsanalys som diskursanalys används för att undersöka aktörer, argument och värden som berörs i debatten. Studien visar att diskursen kring utomhusreklam kommunicerar och reproducerar en mängd argument och värden, bland annat demokratiska, ekonomiska och estetiska sådana. Emellertid framkommer även att aktörer i stor utsträckning saknar ett språk att kommunicera för- och nackdelar om utomhusreklam. Vidare tenderar den medierade debatten att beröra såväl reklam som individen i det offentliga rummet. Medborgaren är den aktör som i störst utsträckning får yttra sig; dock visar sig inträdeskravet i debatten vara att inta subjektspositionen konsument snarare än medborgare. Avslutningsvis görs en metateoretisk analys där debatten belyses med hjälp av marknadskommunikativa och politiskt kommunikativa ontologier. Studien framför värdet av användandet av dessa båda ontologier i ett dialektiskt förhållningssätt, för att på så vis möjliggöra en djupare förståelse för såväl forskningsfältet strategisk kommunikation som dess forskningsobjekt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)