Ta bussen till tåget?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionen

Sammanfattning: Sverige lägger varje år stora pengar på regional kollektivtrafik. Det är viktigt att vi får valuta för dessa pengar. En förutsättning för att vi ska kunna göra det är att vi förstår vad som förklarar resandet, något som är relativt väl beforskat. I denna uppsats på kandidatnivå studeras en lucka denna litteratur – i vilken mån busstrafik är ett komplement till tågtrafik i den regionala kollektivtrafiken. För att göra detta använts data för sex län för att förklara tågresandet med hjälp av förklarande variabler bestående av tågutbud, bussutbud, inkomst, bensinpris, bilinnehav och taxa. Flera olika modeller testas och den modell som bedöms bäst beskriva verkligenheten ger elasticiteter med avseende på tågutbud, bussutbud och inkomst på 0,73, 0,30 och 0,84 vilket är i linje med litteraturen. Analysen dras emellertid med betydande endogenitetsproblem vilket gör det svårt att dra några slutsatser om huruvida ett ökat utbud faktiskt leder till en ökad efterfrågan eller om ett ökat utbud främst är ett svar på en ökad efterfrågan. Det är därför svårt att dra slutsatsen att busstrafik faktiskt är ett komplement till tågtrafik – även om det är möjligt att dra den slutsatsen ur teorin. Det dock finns metoder för att hantera endogenitetsproblemen. Att hantera dessa och utröna eventuell kausalitet vore ett naturligt nästa steg.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)