Lek&Lär

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Arkitektur

Sammanfattning: Hur kan en förskola aktualisera barns  nyfikenhet och kunskapstörst?  Där byggnaden även underlättar för pedagogerna i deras arbete. Där pedagogerna får utrymme till att planering och återhämtning medan de har god uppsyn över barnen.  Form, geometri, material och färg tydliggör, orienterar och uppmuntrar barnen till självagerande lek. En plats där barnen får ta ut sin motorik,  tillåts få utlopp för sin fantasi och möta varandra.  Förskolan och arkitektoniska kvaliteér Förskolan skapar en omhändertagande och skyddande miljö, där byggnadens form flörtar med platsens morfologi. En sammansättning av olika geometrier i byggnadens form visar barnen att arkitektur kan te sig på olika sätt. Centralt placerad växtlighet i husets hjärta ger barnen en förståelse för naturens betydelse och kraft.  En stor glaskupol ovan släpper in ljus och skapar en kontakt med miljön utanför. Geometrier, färgkodning och informativ grafik hjälper barnen att orientera sig i den fria leken. Nyckelord och meningar Mjuka former som omfamnar Lustfyllda verktyg i färg och material Pedagogiska inslag i barnets vardag Tillgänglig och tillåtande lek Närhet till naturen Korta avstånd Huset som pedagog

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)