Idrottsämnet under de senaste 25-åren

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Författare: Carolin Stork; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Idrottsämnet är ett populärt ämne och har funnits i den svenska skolan i över 200 år och har visat sig ha en positiv effekt på elevers hälsa, då fysisk aktivitet bland annat bidrar till att minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar, benskörhet och cancer. Syftet med arbetet är att ur ett didaktiskt perspektiv undersöka hur kursplanen i idrott och hälsa har förändrats under de senaste 25 åren avseende ämnets innehåll, metod och syfte. Studien baseras på en kvalitativ textanalys där en jämförelse av kursplanerna sker med hjälp av en analysmodell, där tidigare forskning och teoretiska utgångspunkter ligger som grund. Resultatet visar att innehåll, metod och syfte som är baserat på de didaktiska frågorna vad, hur och varför har ett flertal likheter och skillnader i kursplanerna. Rubriker och sidantal i de olika kursplanerna samt lärarens förutsättningar att göra didaktiska val har bland annat förändrats under åren och kunskapen om att eleverna ska få en förståelse om hur fysisk aktivitet bidrar till en bättre hälsa och välbefinnande är något som är oförändrat i alla kursplanerna. De centrala begrepp som är framtagna genom analysmodellen behandlas även kontinuerligt i de olika kursplanerna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)