SPECIALPEDAGOGEN, DET FLEXIBLA YRKET - EN NARRATIV ANALYS AV SPECIALPEDAGOGENS UPPDRAG

Detta är en Magister-uppsats från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Sandra Diogo och Anna Silow (2017). Specialpedagogen, det flexibla yrket – en narrativ analys av specialpedagogens uppdrag/ Special needs educator, the flexible profession – a narrative analysis of the special educator’s mission. Specialpedagogprogrammet, Skolut-veckling och ledarskap, Fakulteten för lärande, Malmö högskola, 90hp. Denna uppsats belyser åtta informanters berättelser om deras yrkesvardag som yrkesverk-samma specialpedagoger. I vår studie vill vi få ökad kunskap om hur specialpedagoger an-vänder sin kompetens samt hur de upplever sina uppdrag i den dagliga verksamheten. Förväntat kunskapsbidrag Det förväntande kunskapsbidraget med denna studie är att öka kunskapen om att utbildning och arbetsliv inte alltid hänger ihop. Specialpedagogens uppdrag är komplex eftersom det ställs krav och förväntningar från olika håll, exempelvis huvudman, organisation, kollegor samt vårdnadshavare och elever. Vi anser att det behövs en bättre länk mellan utbildning och skola, samt en konkretisering av specialpedagogens uppdrag vid anställning. Syftet och frågeställningar Syftet med studien är att öka kunskapen om olika synsätt på specialpedagogens uppdrag. Vi vill undersöka hur åtta specialpedagoger ser på sina uppdrag utifrån deras berättelser. Vi vill ta reda på hur specialpedagoger upplever sin roll samt hur deras kompetens används i den dagliga verksamheten. Teori Studien utgår från narrativ ansats och tydliggör med en innehållsanalys på informanternas svar med fokus på specialpedagogens uppdrag. Metod Metoden i studien är en kvalitativ undersökning i form av intervjuer med åtta specialpeda-goger. Avsikten med studien är att få ta del av olika berättelser från specialpedagoger om upplevelser på deras uppdrag. Resultat Våra informanters medverkande i vår undersökning var av stor vikt för att öka förståelse för specialpedagogens aktuella uppdrag i skolan. Den narrativa ansatsen samt innehållsanalysen gav oss stöd att hitta gemensamma faktorer samt olikheter i yrket. Resultatet visar att specialpedagogens uppdrag behöver synliggöras av huvudmannen för att höja kvalitet i skolan. Implikationer En ökad medvetenhet om specialpedagogens uppdrag och dess betydelse i verksamheten. Kunskap om specialpedagogens uppdrag bör tydliggöras för samtliga aktörer i verksamheten. Tydligheten inför uppdraget skall gynna verksamhetens samtliga nivåer, det vill säga; organi-sationsnivå, gruppnivå och individnivå. Detta för att öka elevernas välbefinnande och för att de skall få sina behov tillgodosedda samt öka personalens förståelse för specialpedagogens uppdrag. Nyckelord: förändringsagent, förväntningar, handledning, samverkan med andra yrkesgrup-per, specialpedagogisk kompetens och uppdrag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)