KVINNOR I HISTORIEÄMNET En kunskapsöversikt om hur kvinnor skildras i historieundervisningen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: I vår kunskapsöversikt så har vi undersökt hur kvinnor framställs i historieämnet i skolan. Vi valde att fokusera på två viktiga kategorier som formar och påverkar historieämnet i skolan. Dessa kategorier är; kvinnors framställning i läroplanerna för historia samt hur kvinnor skildras i läroböckerna för historia. Vårt arbete pekar på att läroplanerna för historia är konstruerat efter vissa gemensamma mönster som politik, normer samt nationella narrativ. Dessa faktorer bidrar till kvinnors marginalisering i historieämnet i skolan. Kunskapsöversikten pekar även på att det saknas en koppling mellan kontexten och innehållet i läroplanerna vilket också bidrar till kvinnors marginalisering i historieskildringen. I läroböckerna för historia så är kvinnan underrepresenterat och hamnar utanför historiens marginaler. Kvinnan avbildas som frun och/eller offret. Kunskapsöversikten pekar dock på att kvinnan får mer och mer plats i historieläroböckerna globalt, men hon är fortfarande inte på en jämställd nivå med mannen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)