Six Sigma i transaktionella processer: en fallstudie vid
SKF Communication Support Centre
Sammanfattning: För att bredda användandet av Six Sigma i sin koncern har SKF introducerat
Transactional Six Sigma, med avsikt att systematisera förbättringsarbetet i
dess transaktionella processer, en typ av process som ofta fungerar
ineffektivt.
Denna studie har utförts på SKF, med syfte att bidra till ökad kunskap
gällande skillnader mellan genomförandet av Six Sigma-projekt inom
transaktionella processer jämfört med tillverknings-processer. Definitionen
av en transaktionell process är: En horisontell sekvens av aktiviteter som
transformerar en input till en output utan att fysiskt förändra eller skapa
en vara, i syfte att tillfredsställa behov hos kunder eller andra
intressenter.
Som del av denna studie har ett Six Sigma-projekt utförts vid SKF
Communication Support Centre, koncernens producent av
marknadsföringsmaterial, med syfte att förbättra den färgmässiga kvaliteten
på avdelningens tryckta material, det vill säga förmågan att återskapa
önskad färg. För att nå projektets syfte har arbetssätt och output
standardiserats. En prov-anläggning och ett system för uppföljning av
slutprodukternas kvalitet har också installerats. Författaren har agerat
projektledare för detta projekt.
Nämnt projekt har genomförts parallellt med en litteraturstudie. Vid
arbetet med litteraturstudien uppdagades avsaknaden av en tydlig definition
av transaktionella processer. Med avsikt att förtydliga processtypens
innebörd skapades ovanstående definition genom sammanställning av befintlig
litteratur.
De skillnader mellan transaktionella processer och tillverkningsprocesser
som hittades vid litteraturstudien jämfördes med de erfarenheter
fallstudien bidragit med och sammanställdes.
Med avsikt att konkretisera studiens resultat har de listade skillnaderna
mellan processtyperna sammanfattats i sex rekommendationer:
' Skapa förståelse kring projektets intressenter
' Lägg resurser på kartläggning av processen
' Var kreativ då du beräknar projektets besparingar
' Prioritera insamlandet av mätdata
' Undersök möjligheter för benchmarking
' Var beredd på att behöva bygga upp en ny processtruktur
Rekommendationerna har som avsikt att fungera som stöd vid uppstart,
arbetsgång och uppföljning av ett Six Sigma-projekt i en transaktionella
process.
KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)